Atlas Ryste



Ned på knä. Vet du att kor är närmare besläktade med valar än med hästar? Du hade dina drömmar i en korg, och du minns den ända från barnsben som om den var full med guld under den skyddande duken av spänd förväntan. Det gyllene skenet speglades i dina ögon när du lättade på duken. Valar räknas också till tvåtåiga djur, trots att de inte har fötter att räkna tårna på. Glimmande drömmar, som skulle räcka hela livet! Du visste att du hade den största skatten av alla i ditt bröst. Att du bar den inom dig och att den aldrig skulle sina så länge du levde. Herakleitos skrev att solen har vidden av en människas fot, och 2600 år senare skulle en pojke i Västerås läsa de orden och sakna sommaren. Ditt guld kunde betala hela världens skuld, men varför skriver du om det i imperfekt? I dåtid. Är du imperfekt, vännen min? Var det bara kattguld i korgen, eller är den inte lika full längre? Kändes drömmarna större när du var liten, eller har korgen blivit tung att bära? Vad väger en dröm? Är den värd sin vikt i guld? Albert Camus skrev att den enda väsentliga filosofiska frågan är om livet är värt att leva; allt annat är bara tidsfördriv. Skimmret är så svagt i dina ögon när du tittar ner i din bröstkorg idag. Glänser det inte där inne? Var det då du började leta efter guldet i andra. Du sa att du föredrog stiliga män men för mig kunde du göra ett undantag, och jag skakade av hur du rörde ditt huvud när du slöt läpparna runt mig. 1922 skrev Ludwig Wittgenstein i Tractatus Logico-Philosophicus att lösningen på livets problem gestaltas i försvinnandet av problmet. Ett kaoshjärta på en obäddad säng. Du trodde du hittat lite nytt guld till din korg, men det var bara månljuset som speglades i mina ögon när de tårades. Att för första gången se botten på sina drömmars korg stryper luftvägarna en aning. Men galning, lämna den här drömmen, och försök att hitta en annan. Du kommer att hitta en där du simmar i de tvåtåigas vatten igen, och rider barbacka på oskuldens slätter. Ingenting kommer att vara i imperfekt. Smutsen under naglarna kommer att vara stjärnstoft igen, och att oljan tar slut i jorden är bara på låtsas. Allting kommer att bli bra igen. Ponnyn du ville ha när du var liten har aldrig läst Camus, och solen har vidden av valars tår. Allting är bra igen.


Stranger than Fiction


Man kan fråga sig vad man skulle ha att säga till en liten marsian. En sån där grön, antropomorfisk jävel - och ingen brainy science guy, utan en vanlig random utomjording. Om vi satt och hängde en kväll, jag rökte lite weed och han rökte lite schmeed (den marsianska motsvarigheten), vad skulle vi ha att prata om? Vad som är roligt för oss kanske är rent nonsens för en marsian, och tvärt om. Politik, filosofi, relationer, mat; alltihop kanske är helt främmande för min nyfunne vän. Men en sak som jag tror att jag skulle prata om, och som jag inbillar mig att han skulle kunna relatera till på sitt eget marsianska vis, är livets generella finurlighet. De där små grejerna i vardagen som gör att man stannar upp och tänker "världen; vilket förunderligt ställe det är egentligen".

En sån berättelse jag skulle dela med mig av handlar om en bild jag gjorde en gång. Det var ett par år sedan, när jag nyss börjat fippla med photoshop. Jag utgick ifrån en urgammal bild på mig själv med några skärsår i armen och bandage runt huvudet (some things never change), och jag hade någon vag idé om hur den skulle bli när den var klar. Men till det behövde jag en bild på ett äckligt, förfallet rum som bakgrund och jag googlade efter något som skulle passa. Jag hade inte ens en kamera på den tiden. Jag sökte på "scary room" och "creepy room" och liknande och det tog ganska lång tid, men till slut hittade jag en som blev bra. Kala, gulnade väggar och en ensam rostig brits mitt på det storrutiga golvet. Jag gjorde färdigt min bild.
Något år senare blev dagarna kortare igen och jag orkade bara inte nöta bort ett till lager av själen längs samma frostnupna Västeråsgator, så jag åkte till Asien. Jag drog omkring i ett halvår, ganska planlöst i lite olika länder. Stannade på varje plats tills jag kände för att dra vidare. Jag fastnade en månad i Phnom Penh, Kambodja (det enda man kan göra där är jobba som engelsklärare eller ta heroin - jag har aldrig känt någon dragning till läraryrket). Jag gjorde praktiskt taget ingenting av det man kan förväntas göra på besök i Phnom Penh, men ändå känns det som om jag var med om mer än de flesta. Jag fick spela pojkvän åt en dansk tjej som blev lite trakasserad av ett gäng Kambodjanska killar på en bar, jag bunkrade upp förnödenheter från de kambodjanska apoteken (vilka inte använder recept, så vad de än har är det bara att köpa - inklusive morfin) och jag träffade en "jewish new yorker" som jag hängde lite med, trots att hon tyckte att hon var all that, precis som alla amerikaner gör så fort de sätter sin fot utanför nordamerika. Fast det lustigaste av allt var nog ändå att jag ett par veckor in i min vistelse plötsligt fann mig själv i precis det rum som jag något år tidigare hittat på google när jag sökt efter en bakgrund till mitt lilla montage där hemma. Jag var där med en outhärdlig brittisk tjej som klängt sig fast vid mig trots att jag inte begrep ett ord av vad hon sa, och jag var i min egen lugna värld av kodein och benzo, så det var egentligen inte förrän senare jag reflekterade över vilket sammanträffande det var. Att jag googlat efter ett random läskigt rum som jag inte ens visste om det fanns på riktigt, och ett år senare så hamnar jag i just det rummet på andra sidan jorden utan att ha sökt mig dit. Folk hade dött i det rummet, men nu föddes en historia där.

Det skulle jag berätta för utomjordingen medan han la upp sina gröna små ben på bordskanten, och jag tror att han skulle dra en aning på smilbanden när han hörde det.
Who wouldn't?

10 år av Sällskap




Med ett svartnat hål i mitt bröst
Ger förfallet det starkaste ruset
Ger lyckan ångest men sorgen tröst
Och mörkret det klaraste ljuset

Belåtenhet blir till svält och törst
När skuggjaget sätts för kröning
Och framgången blir sin egen förlust
Men smärtan sin egen belöning

Hoppet förgås i ödets lugn
Och besvikelsens isande hetta
Glädjen blir vass och lyckan tung
Men sorgen och lidandet lätta


Om ett krossat hjärta




Gör fel med mig, jag gör fel med dig
Och jag räds att göra det rätta
För kärleken är tung i sig
Men tungor så lekande lätta

Dansa mot huden till hjärtats takt
Du spädde ut min njutning med smärta
Men din unga kropp, när den kom i min makt
Kunde utstå mer än ditt hjärta

Begäret är starkt nu, och viljan klen
Låt mig pressa min mun mot din panna
För 'ristat i hjärtat' och 'hugget i sten'
Är ibland precis detsamma


When Love Grows Up



En dag i livet.

Idag har jag ringt till venerologiska mottagningen. Lagt på halvvägs. Avbeställt
psykmötet. Somnat om. Vaknat kl 13. Ätit sjukt mycket frukost. Funderat på
om jag ska ha kvar håret i ansiktet eller om det bara ser ut som en horisontell
fitta (vad tycker ni?). Grunnat på varför jag aldrig röker gräs när jag är ensam.
Kommit fram till det. Skrivit två dikter. Onanerat. Ätit en hel äppelpaj till middag
kl 12 på natten. Funderat på hur jävla själlösa de flesta är. (Seriöst - vart fan
är passionen?! Lusten! Varför är alla själlösa tråkmånsar som knappt vågar smaka
på livet av rädsla för att sätta det i halsen? Är det bara i mitt bröst det bankar?!)
Det har med andra ord varit en helt vanlig dag. Helt vanlig, fast utan promenad.

When love grows up it wants to be passion.


Pig




I denna kropp bankar ett grishjärta
I denna kropp frustar grislungor
I denna kropp mal gristankar
På detta skelett växer griskött
Till denna kropp är jag född
I denna kropp skall jag dö
Denna kropp skall jag förbruka

Slakta mig och ät mig
Jag äter de som dör omkring mig
Jag har ätit dina sopor i hela mitt liv
Jag har bökat runt i jorden du går på
Jag har klampat med klövarna på dina tår
Jag har skrattat mitt grisskratt
Och jag har gråtit gristårar

Min spegelbild grymtar tillbaka


På Egna Ben




Så fort jag går ut känner jag lukten av trött
besvikelse i samhället. Den tunga odören av
desperation blandat med uppgivenhet ligger
som en smog över staden, och det är en lukt
som jag känner så väl igen...

...jag känner så väl igen den hemifrån.

Tabula Rasa


Jag trodde aldrig jag skulle säga det, men jag saknar
att vara kär. Det var så fruktansvärt länge sedan att
jag inte minns så bra hur det känns. Jag minns bara
att det gjorde ont. Det kanske är därför jag saknar det.

Jag vill träffas, först på ett café och sen i hjärtat
- och jag vill lämna hjärnan snubblandes efter.

Känna nattluften skriva prosa om våra bara överkroppar
på balkongen medan vi röker ned glödande dikter till filtret
efter att ha knullat som poetiska porrstjärnor på den fåordiga
natthimlen. Inte ett ord vore felstavat i vår diktsamling.

Men nu känner jag mig som en penna utan papper.
Allt jag har skrivit har jag skrivit i sand.
Jag behöver en kropp att skriva på.
Jag behöver ett oskrivet blad.


RSS 2.0