Atlas Ryste



Ned på knä. Vet du att kor är närmare besläktade med valar än med hästar? Du hade dina drömmar i en korg, och du minns den ända från barnsben som om den var full med guld under den skyddande duken av spänd förväntan. Det gyllene skenet speglades i dina ögon när du lättade på duken. Valar räknas också till tvåtåiga djur, trots att de inte har fötter att räkna tårna på. Glimmande drömmar, som skulle räcka hela livet! Du visste att du hade den största skatten av alla i ditt bröst. Att du bar den inom dig och att den aldrig skulle sina så länge du levde. Herakleitos skrev att solen har vidden av en människas fot, och 2600 år senare skulle en pojke i Västerås läsa de orden och sakna sommaren. Ditt guld kunde betala hela världens skuld, men varför skriver du om det i imperfekt? I dåtid. Är du imperfekt, vännen min? Var det bara kattguld i korgen, eller är den inte lika full längre? Kändes drömmarna större när du var liten, eller har korgen blivit tung att bära? Vad väger en dröm? Är den värd sin vikt i guld? Albert Camus skrev att den enda väsentliga filosofiska frågan är om livet är värt att leva; allt annat är bara tidsfördriv. Skimmret är så svagt i dina ögon när du tittar ner i din bröstkorg idag. Glänser det inte där inne? Var det då du började leta efter guldet i andra. Du sa att du föredrog stiliga män men för mig kunde du göra ett undantag, och jag skakade av hur du rörde ditt huvud när du slöt läpparna runt mig. 1922 skrev Ludwig Wittgenstein i Tractatus Logico-Philosophicus att lösningen på livets problem gestaltas i försvinnandet av problmet. Ett kaoshjärta på en obäddad säng. Du trodde du hittat lite nytt guld till din korg, men det var bara månljuset som speglades i mina ögon när de tårades. Att för första gången se botten på sina drömmars korg stryper luftvägarna en aning. Men galning, lämna den här drömmen, och försök att hitta en annan. Du kommer att hitta en där du simmar i de tvåtåigas vatten igen, och rider barbacka på oskuldens slätter. Ingenting kommer att vara i imperfekt. Smutsen under naglarna kommer att vara stjärnstoft igen, och att oljan tar slut i jorden är bara på låtsas. Allting kommer att bli bra igen. Ponnyn du ville ha när du var liten har aldrig läst Camus, och solen har vidden av valars tår. Allting är bra igen.


Kommentarer
Postat av: Anonym

platon sa: "av kärlekens beröring blir var och en poet" .

2010-02-23 @ 19:06:29
Postat av: Krokben

Jag hatar karln, men så mycket som han skrev måste han väl ha haft tur ibland. Även en trasig klocka går rätt två gånger per dygn. ^^;

2010-02-23 @ 19:16:23
URL: http://krokben.webblogg.se/
Postat av: Anonym

hahaha . var bara tvungen att kommentera med ett citat av en filosof tänkte jag . borde kanske citerat någon jag vet låg bättre till hos dig . chomsky nästa gång kanske ? ;>

2010-02-23 @ 21:29:46
Postat av: Irina

Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta :)

2010-02-23 @ 21:48:13
URL: http://sockerspoket.wordpress.com
Postat av: Fraj

Dina texter är helt magiska. Det finns inte mycket som kan ge en sådan olustkänsla, men det är bara för att du fångar hela världen i ord. Allt allt allt är sanning, verkligheten och atmosfären, uttrycket i människors ansikten.

Men samtidigt ger de en hopp, för det andas liv.

Världen behöver sådana som dig.

2010-02-24 @ 23:49:10
URL: http://[email protected]
Postat av: R

Du borde stå med i ordlistan under ordet underbar.

2010-03-04 @ 10:54:59
URL: http://rrrronja.blogg.se/
Postat av: Anonym

Leonard Cohen! Mitt hjärta mitt hjärta. I am suddenly immensely attracted to you.

2010-07-28 @ 01:09:28
Postat av: Krokben

Åh, du uppmärksammade det! Jag önskar jag kunde säga att den låten och The Stranger Song är mina två favoriter, men innerst inne vet jag ju att det finns för många andra för att välja två.

2010-07-28 @ 21:25:38
URL: http://krokben.webblogg.se/
Postat av: Anonym

När det finns för många för att välja två, är det ibland lättare att välja en. Jag har efter många och långa överläggningar med mig själv och min skivspelare insett att det är Avalanche som är the one and only, mitt hjärtas ljus och sorg, världens bästa låt helt enkelt.



För övrigt anser jag att den här bloggen bör uppdateras å det snaraste.

Postat av: Krokben

Om vi bodde grannar så skulle jag spela två artister för dig tills du bad mig sluta eller bad om mer, men nu får vi aldrig veta vilket av alternativen det skulle bli... Men min gissning är det sistnämnda. ;)



Jag blev faktiskt lite pepp på att uppdatera bloggen nu. Tror jag ska göra det någon av de närmaste dagarna, bara för att du skrev så.

2010-07-30 @ 01:34:14
URL: http://krokben.webblogg.se/
Postat av: Mia

Gillar om det du skrivit! Spännande att se en del schyssta grejer och inte endast det generella grejerna som man kan läsa om varenda dag. ;)

Postat av: Krokben

Tack, Mia, whoever you are!

(Det är lite oklart varför du länkar till en lista på hotell i Bangkok. Vill du bli av med mig? ^^ )

2010-09-29 @ 05:52:57
URL: http://krokben.webblogg.se/
Postat av: puq

blir alldeles glad - äntligen en blogg värd att läsa! cohenreferensen var för övrigt rätt klockren.

2010-11-30 @ 20:42:48
URL: http://puqs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0